Gedurende de Franse tijd hebben circa zestigduizend Hollandse militairen in naam van Napoleon half Europa doorkruist. Een deel heeft brieven, dagboeken of memoires nagelaten. Aan de hand van deze egodocumenten valt iets te zeggen over hoe deze jonge mannen de jaren tussen 1810 en 1813 hebben beleefd. Wat maakten zij mee tijdens de zware campagnes in Rusland (1812) en Duitsland (1813) en hoe beïnvloedde dit hun moreel? Waarover schreven zij naar huis en wat werd juist verzwegen?
Napoleon hechtte veel belang aan een goede geest onder zijn troepen en stimuleerde het ontstaan van esprit de corps en een cultus rond zijn eigen persoon. De vraag is of de Nederlanders in Napoleons Grande Armée hierin meegingen. Wat zeggen de vele honderden bewaard gebleven egodocumenten over de geest van de Nederlandse troepen?
