Operatie Blue Safari

Duur missie: 18 april 1994 - 19 april 1994
Aantal militairen: 16 (inclusief Operatie Silver Back)
Dodelijke slachtoffers: geen
Dapperheidsonderscheidingen: geen

In Rwanda leidde de moord op Hutu-president Habyarimana op 6 april 1994 tot een ongekende massaslachting van Tutsi-burgers en gematigde Hutu’s door geradicaliseerde Hutu’s. Een dag later werden premier Uwilingiyimana en haar escorte van 10 Belgische blauwhelmen op brute wijze omgebracht. Het incident leidde tot de terugtrekking van Belgische militairen uit Rwanda. Hun evacuatie heette operatie Blue Safari.

Na het uitbreken van de Rwandese genocide besloten veel landen hun burgers te evacueren. Daartoe vertrokken op 9 april 1994 8 Nederlandse, Canadese, Spaanse en Italiaanse C-130 Hercules-transportvliegtuigen en 2 Belgische Boeing 727’s richting Afrika. Belgische paracommando’s verzorgden de beveiliging op de grond. De evacuatie van burgers, waaronder circa 1700 Belgische, was een Belgische operatie met de codenaam Silver Back.

Operatie Blue Safari

Na de moord op de 10 blauwhelmen besloot België zijn bijdrage aan de United Nations Assistance Mission in Rwanda (UNAMIR) te beëindigen. De laatste Belgische blauwhelmen en de paracommando’s die Silver Back beveiligden zouden vanaf het vliegveld bij de Rwandese hoofdstad Kigali worden opgehaald. Hiervoor werden dezelfde vliegtuigen ingezet die voor operatie Silver Back vlogen. De evacuatie van de laatste Belgische militairen in Rwanda heette operatie Blue Safari. Ook dit was een Belgische operatie.

Het Nederlandse aandeel

Nederland stelde voor deze operaties de Ben Swagerman beschikbaar. Deze C-130 Hercules vertrok vanaf de Belgische luchtmachtbasis Melsbroek. Aan boord van het toestel bevonden zich Belgische paracommando’s. De zevenkoppige bemanning stond onder bevel van de Belgische vlieger majoor J.L. Feuillen. Op 10 april kwam de Ben Swagerman aan op het vliegveld bij Nairobi, de hoofdstad van Kenia.

Dit vliegveld vormde de springplank voor operatie Silver Back. Nadat de burgers in veiligheid waren gebracht, begon de evacuatie van de Belgische militairen. Dat gebeurde op 19 april. Nadat de laatste Belgische militairen waren geëvacueerd, vervolgde de Nederlandse Hercules-bemanning operatie Silver Back. Op 28 april 1994 keerde de Nederlandse C-130 weer terug op Melsbroek.