Jacob 'Jaap' van Zuijlen
Jaap van Zuijlen wordt op 4 januari 1912 in Kampen geboren. Hij is de op een na jongste zoon uit het gezin van acht kinderen. Na zijn lagere school gaat hij in de landbouw werken. Als Van Zuijlen 20 jaar oud is, vervult hij zijn dienstplicht bij het 1e Eskadron van het 1e Regiment Huzaren te Amersfoort. Omdat Van Zuijlen klein van stuk en stevig gebouwd is, krijgt hij al snel de bijnaam “portie worst”.

Van Zuijlen is een doorzetter en wordt toegelaten tot de Kaderschool Cavalarie. Na afronding van zijn opleiding wordt hij per 1 juli 1938 als beroepswachtmeester op de wachtlijst geplaatst, maar dat bevalt hem niet en hij meldt zich aan bij de Luchtvaart Afdeeling (LVA) op vliegkamp Soesterberg. Na zijn vliegopleiding wordt Van Zuijlen als jachtvlieger ingedeeld bij de 1e Jachtvliegtuig Afdeling (JaVa) in de rang van wachtmeester-vlieger. Terwijl de oorlogsdreiging alsmaar toeneemt, trouwt Van Zuijlen op 24 april 1940 met Lena Lammers in het Gelderse dorpje Aalten, vlakbij de grens met Duitsland. Lang kunnen zij niet genieten van hun wittebroodsweken, want de toekomst ligt vol onzekerheden, maar één ding is zeker: Van Zuijlen staat aan de vooravond van een periode die hem zal confronteren met de rauwe realiteit van oorlog en overleven.
Onwetend
Begin april is Van Zuijlen met de 1e JaVa overgeplaatst naar vliegveld De Kooy, bij Den Helder. In de vroege morgen van 10 mei stijgen de elf startklare vliegtuigen op vanaf het vliegveld na de eerste alarmmelding. Van Zuijlen is volgvlieger van luitenant Bob van der Stok. Boven Noord-Holland merken zij een Duitse Heinkel-bommenwerper op. De Nederlandse jachtvliegers zetten de achtervolging in, maar het Duitse vliegtuig kan niet worden achterhaald. Wanneer patrouillecommandant Van der Stok het signaal geeft terug te keren naar De Kooy, merkt Van Zuijlen dit niet op. Van Zuijlen zet zijn aanval voort.
Noodlot
Hij achtervolgt lange tijd een tweede Duitse Heinkel, dat hij uiteindelijk weet te onderscheppen. De 28-jarige Van Zuijlen raakt met dit toestel in gevecht. Daarbij wordt hij dodelijk getroffen. Zijn Fokker stort niet direct neer, maar blijft doorvliegen richting Valkenburg, linea recta tussen Duitse formaties door. Uiteindelijk stort het neer in de duinen bij de Wassenaarse Slag. Duitse militairen begraven zijn lichaam in eerste instantie in een veldgraf bij Hotel Duinoord. Zijn toestel wordt pas in 1946 geborgen.
Laatste rustplaats
Eind mei 1940 wordt Van Zuijlen begraven op de oorlogsbegraafplaats “Het Lange Duin” in Wassenaar. Achter zijn graf wordt de propeller van zijn Fokker geplaatst. Nadat de gemeente Wassenaar besluit om “Het Lange Duin” anders te bestemmen en de graven moeten worden geruimd, vindt er in 1982 een herbegrafenis plaats op het Militair Ereveld Grebbeberg in Rhenen. De gemeente Wassenaar plaatst een monument, zodat de geruimde begraafplaats niet vergeten wordt. De propeller wordt overgebracht naar het Militair Luchtvaartmuseum te Soesterberg.